Miksi yhdeksän ranskalaista tuli lomalle Keski- Suomeen talvella?

Jean-Gaël Duboc Ranskasta halusi kokea suomalaisen talven. Putkilahdessa me näimmekin hänet kahdeksan kaverinsa kanssa vuodenvaihteessa 2001/2002

Vuosi sitten vietimme Uutta Vuotta vuorilla Keski-Ranskassa. Meillä sattumalta oli vähän lunta. Silloin ajattelin, että me voimme mennä Suomeen ensimmäinen tammikuuta 2002 ja tapaamme siellä. Marie, Florence, Ombline, Guillemette, Camille, Corentin, Damien, Nicolas ja minä (Jean-Gaël) olemme kaikki Lyonista kotoisin, mutta nyt osa meistä asuu muilla paikkakunnilla Ranskassa.

Isäni opiskeli Jyväskylässä 1973 - 1974, kun hän oli nuori. Sitten hän on rakentanut aidon saunan kotonamme Ranskassa 1991. Minä kävin Suomessa kesällä 1996 ja minä olen opiskellut kirjekurssilla suomenkieltä Pariisin La Sorbonnessa. Näin tiedän pikkuisen Suomesta. Tämä pikkuinen tieto on riittävä, jotta osaan pitää Suomesta. Työlästä oli vakuuttaa ystäväni siitä, että voimme mennä Suomeen talvella, vaikka siellä voisi olla -30°C...

Internetissä etsimme mökkiä Suomesta syksyllä 2001. Ensin englanniksi, mutta ei löytynyt ja sitten suomeksi. Näin tulimme Putkilahden kotisivulle. Kirjoitin sähköpostin ja vähän myöhemmin Valto Koskinen vastasi minulle. Sopiva mökki löytyisi Hauhanpohjalta ja me voisimme tulla Putkilahteen. Varasimme mökin, ostimme lentoliput Ranskasta Suomeen ja tulimme Helsinki-Vantaa lentokentälle 27/12/2001. Lentokoneeni oli neljä tuntia myöhässä, koska Lyonissa oli viisi senttimetriä lunta!

Nuo kahdeksan päivää Putkilahdessa oli oikein ihanaa aikaa. Koko viikon ajan ahkerasti saunoimme, viisi meistä kävi järvessä uimassa ja kahdeksan meistä jäähdytteli kylmässä lumessa. Menimme lumikenkäkävelylle Vaaruvuoren metsään Rouva Taavitsaisen kanssa. Siellä Päijänteen rannalla oli hyvin kaunis ja värikäs talvimaisema. Minulla ei ole sopivia sanoja kertomaan kuinka kauniilta Suomi meistä silloin näytti. Täällä me olimme kaukana kiireisistä suurkaupungeista ja saastuneista vesistöistä.

Arvo Kilvensalo, Kirsti Koskinen ja Jean-Gaël Duboc tutkimassa kanteleen sointia

Me kaikki yhdeksän rakastamme kansanmusiikkia. Valton kotona meillä oli tilaisuus kuulla kanteleen soittoa. Arvo Kilvensalo Tammijärveltä tuli meitä varten sinne esiintymään. Tämä ilta oli oikein hyvä muuten, paitsi silloin me ajoimme automme metsään matkalla ja tulihan siitä huomattavat korjauskulut. Seuraavina päivinä kävimme myös katsomassa villisikoja ja Päijänteellä kalastamassa Viimo ja Aili Salon kanssa. Saaliiksi saimme neljä pientä ahventa.
Aili ja Viimo Salo esittelivät vieraillle talvikalastuksen niksejä Kilvensalmen jäällä. Ennen jäälle menoa Aili ja Viimo esittivät suomalaisia kansanlauluja ja vastavuoroisesti ranskalaiset esittivät laulutervehdyksen omalla äidinkielellään.

Nyt meillä on kuvia muistona, mutta kaipaamme takaisin Suomeen jo nyt! Muistamme Suomesta paikallisten asukkaiden lämpimän suhtautumisen meihin, valtavan vapaan tilan mökkimme ympäristössä ja hiljaisuuden yöllä, kun oli 25 asteen pakkanen.

Paljon sydämellisiä terveisiä Suomeen ja kiitokset kaikesta!

Jean-Gaël Duboc

Sivun alkuun...

Palautelomake

Kyläsepän kuulemia

Kyllä kesä aina talven kylmät maksaa sanoi Myllyn Marja.