Laatokan kierros

Läksimme 15.8.2002 poikani perheen kanssa Laatokan kierros-matkalle linja-autolla. Meitä oli 50 hengen ryhmä Jämsänkoskelta ja Jämsästä.

Ensimmäinen pysähdys oli Kausalassa ja sen jälkeen Suomen ja Venäjän tullissa. Kaikki meni hyvin. Seuraavan kerran pysähdyimme Summan taisteluiden muistomerkillä. Pysähdyimme myös Terijoella, jonne oli rakennettu paljon isoja huviloita uusrikkaille venäläisille. Niissä oli oikein aitaukset ympärillään. Kävimme sitten Viipurin torilla ja söimme hotellissa. Matka jatkui kohti Pietaria. Ensin kiertelimme ja katselimme kaupunkia autolla ja menimme hotelliin, jossa yövyimme. Se oli oikein siisti ja nykyaikainen.

Aamupalan jälkeen jatkoimme matkaa kohti Aunusta. Siellä pysähdyimme ja kävimme syömässä perheissä. Ruoka oli monipuolista ja hyvää venäläiseen tapaan. Matkamme jatkui kohti Syvärin luostaria, johon kävimme tutustumassa. Se oli hyvin hoidettu ja kaunis. Munkki kertoi sen historiasta. Autolla kiersimme Lotinan pellossa, joka on Stalinin ajalla rakennettu kaupunki. Se oli rumia kerrostaloja täynnä. Jatkoimme matkaa ja eteemme tuli laajat peltoaukeamat, jossa suomalaiset sotilaat jatkosodassa taistelivat lähellä Syvärin jokea. Perääntyessään kesäkuun lopulla 1944 sotilaamme joutuivat uimaan joen ylitse, koska sillat oli hävitetty. Joki ei ole kovin leveä, mutta se on syvä. Meillä oli jo silta, jonka ylitimme.

Matkamme jatkui metsäistä ja kuoppaista tietä kohti Petroskoita, kunnes erään mäen alla automme jarrut menivät lukkoon. Kuljettaja soitti huoltoon Suomeen ja sen jälkeen hän meni auton alle tarkastamaan jarruja. Jarruletku oli poikki. Venäläinen huoltomies viimein tuli, mutta hänellä ei ollut sopivaa avainta, joten jouduimme odottamaan Suomesta huoltomiestä. Hän tuli joskus kahden aikaan aamuyöllä ja sitten korjaustyö kesti vain puoli tuntia. Aunuksen yö autossa istuen oli pitkä ja pimeä. Olimme aamulla neljän aikaan Hotelli Kareliassa, jossa piti olla jo illalla kuudelta. Nukuimme vain vähän aikaa.

Aamiaisen jälkeen läksimme kaupunkikierrokselle ja torille. Petroskoi on vanha Pietari Suuren 1703 perustama kaupunki. Tsaarin käskystä tykkitehtaan ympärille syntyi Petrovskaja. Kauniita vanhoja puutaloja, joissa oli erilaisia koristeleikkauksia ja kukkaistutuksia. Siisti ja kaunis kaupunki. Kävimme Äänisen rannalla piknikillä ja illalla oli teatterisalilla musiikkiesitys. Kansallispukuiset tytöt ja pojat esittivät erilaisilla instrumenteilla kaunista venäläistä kansanmusiikkia.

Tämän matkakertomuksen kirjoittaja Eila Nieminen Putkilahden Rantuulta istumassa keskellä.

Suomalaisten turistibussi odottelee jo kotimatkalle lähtijöitä Petroskoissa.

Aamulla läksimme kotimatkalle. Kävimme Aunuksen torilla ja matkasimme Laatokan rannalle piknikille. Oppaalla oli eväät meille mukana. Sortavalassa söimme hotellissa. Ruskealasta ostimme tuliaiset kotiin. Venäjän tullissa ja Suomen puolella meni kaikki hyvin. Niiralasta läksimme puoli kymmeneltä illalla, tulimme Joensuun, Hankasalmen ja Vaajakosken kautta Jämsänkoskelle, jonne saavuimme puoli neljä aamulla. Neljän päivän matka oli antoisa ja muistorikas.

Eila Nieminen

Sivun alkuun...

Palautelomake

Kyläsepän kuulemia

Tie veikin vaan myös toikin sanoi poika, maailmalta kun kotia palas.