www.putkilahti.net
Etusivu Perustietoja Palvelut Tapahtumat Kyläseura

Luhangan laulajien lupsakka konserttimatka

Kun Savolaisen Jukka tuli joulun alla meille villisikakinkun hakuun, tuli puheeksi ”pitämättömät” lomat ja missä olisi mukava käydä. Hän kertoi, että Luhangan Laulajilla on maaliskuun lopulla viiden päivän mittainen konserttimatka Lappiin ja olisi kaksi ”fanipaikkaa” jäljellä. Siltä istumalta alkoi järjestelyt: lomittaja, talonmies, täti hoitoon Iltatähteen jne.

Lähes neljän kuukauden odotus päättyi perjantaina 27.3 aamulla 5.20 bussin pysähtyessä Putkilahdessa ja kuljettaja-matkanjohtaja Jukka Savolainen toivotti meidät tervetulleiksi ja pisti kassit kyytiin. Autossa reippaalla äänellä mieheni Reijo kertoi, että vaimolla ei ole ääntä, kirjoittaa vaan! Flunssan jälkiä, äänihuulten tulehtuminen ja puhekielto.

Pitkä bussimatka, yli 900 km taittui rattoisasti, kun Jukka oli valinnut taukopaikat sopivin välein, eikä yhtään huoltoasemaa, vaan ihania, tunnelmallisia perheyrityksiä tarinoineen. Maukkaitten ruokien lisäksi nautimme lauluista, mm. Limingan Helmen Pirtissä emäntä antoi kauniin äänensä soida ja meidän kuoromme ”kiitti” komeasti. Perille Saariselän Riekonlinnaan saavuttiin iltahämärissä ja asetuttiin taloksi.

Lauantaiaamu aukeni pilvisenä, mutta sitten aurinko alkoi helliä matkalaisia. Upeissa maisemissa, kelojen harmaita kierteisiä oksia ihaillen kuljimme ja viimein kiipesimme 1200 metriä pitkän pulkkamäen ylös Kaunispään huipulle. Tunturikahvio kutsui hengästynyttä matkaajaa kuumalle variksenmarjamehulle ja muille virvokkeille. Alastulo tapahtui pulkalla ja pelokkuudestani johtuen vasta puolesta välin.

Vapaan päiväohjelman jälkeen illalla Saariselän kappelissa oli ensimmäinen konsertti yhdessä Luhangan Laulajat ja Inarin kuoro, solisteinaan Inga Sulin, Meeri Ruuti, Eija Honkanen, Jukka Savolainen ja Toni Edelman, jonka sävellyksiä esitettävät laulut olivat, hän myös itse säesti ja kertoi laulujen synnyistä ja sanoittajista. Kyynelten noustessa silmiin koskettavien sanojen ja hienojen esitysten johdosta matkaaja sai elämyksen, joka painui mieleen. Vieläkin voin aistia hämärän hirsiseinäisen kirkon, jonka alttaritauluna toimi seinänkokoinen ikkuna tunturiin ja valaistut ikihongat sen takana lisäsivät juhlavaa tunnelmaa – joku onnekas näki vielä tähdenlennon.

Luhangan laulajat

Sunnuntaina oli Inariin tutustumisen vuoro ja toinen konsertti saamelaiskirkossa. Auringon paistaessa kirkkaasti laulujen tunnelmat kuljettivat kuulijaa tunturien yli viiman viuhuessa ja susien ulvoessa, antaen kuitenkin ystävän laulun myötä lämpimän ja turvallisen olon. Kädet hellinä taputusten jälkeen pääsimme tutustumaan saamelaiskulttuuriin Siula museossa, jossa kuoroilla oli ”jäähyväistilaisuus”.

Ja illalla Riekonlinnan asehuoneessa oli ansaittu Karonkapäivällinen, jonka jälkeen oli mukava köllähtää mahansa viereen yöunille.

Maanantaina päästiin taas kokemaan liikunnan riemuja ja tietysti tuliaisostoksille. Tuli mukaan noitarumpu, ettei Lapin lumous pääse unohtumaan.

Illathan meillä kuluivat iloisesti, kun matkaseura oli niin mukavaa, riemukkaat naurun purskahdukset ryydittivät koko reissua.

Sitten koitti se haikea tiistaiaamu. Piti kasata tavarat kapsäkkiin ja hyvästellä Saariselkä. Kotimatka kului rattoisan puheenporinan ja mukavien taukopaikkojen avulla. Varsinkin, kun Simon kohdalla tiepuolesta kyytiin liftasi iloisenpuoleinen mies, joka sitten osoittautui Simon pappilan ”Pehtooriksi” ja pitopaikan pitäjäksi, hyvän ruoan tarjoajaksi!

Kelit paluumatkalla vaihtuivat lumisateesta auringon paisteeseen – mutta yksi ei vaihtunut, matka oli upeasti suunniteltu ja loppuunviety, siis täysi 10 kuskille ja matkanjohtajalle Jukalle!

Tämä oli todellista lomaa ja sielussa – SOI LAULU HILJAA……..

Kiitokset mukavasta matkasta ja seurasta Tarja ”äänetön” Simola ja hänen tunteiden tulkkinsa Reijo Simola

PS . Luhangan Kylälaulukirjan, jonka sävelistä saimme nauttia, julkaisutilaisuus oli Luhangan Kylätalolla 16.04.2009.